Maar Visagie is een Vak!

Ik ga dit blog schrijven uit liefde voor mijn vak, mijn passie. Ik was vroeger niet dat meisje/meisje wat met make-up bezig was. Ik geloof dat ik tijdens mijn opleiding schoonheidsspecialiste mijn eerste eigen make-up kreeg die ik dan met name ook alleen maar tijdens de make-up lessen gebruikte. Ook begon ik pas met serieus wenkbrauwen epileren toen ik een jaar of 23 was. Dus alles behalve een popje zullen we maar zeggen.

Pas na mijn opleiding allround make-up artist ontdekte ik mijn passie maar ook mijn talent. En dat bestond niet alleen uit het aanbrengen van een make-up. Maar ook in korte tijd aanvoelen wie je in je stoel hebt zitten. De gezichtslijnen,de structuur van de huid, de plus-en minpunten van deze persoon en natuurlijk het doel van de make-up. Is het voor een bruid, een fotoshoot, film/tv of theater? En of je nu te maken hebt met een bruid, een model of een acteur/actrice, allemaal gaan ze iets groots doen dus er zijn altijd de nodige spanningen. Als visagiste begin je dus altijd met iemand op zijn/haar gemak te stellen, in korte tijd vertrouwen te winnen want je werkt toch heel dichtbij deze persoon. Tijdens het kiezen van de goede huidtint ben je al bezig met te kijken wie je in je stoel hebt zitten. Op zoek naar zwakke en sterke kenmerken bepaal je je make-up. Met als grootste doel om diegene die in de stoel zit een betere versie van zichzelf te laten zien.

Maar op dat moment is missie 1 pas geslaagd. In het geval van een bruid moet de make-up er niet alleen vanmiddag op de fotos  top uitzien maar ook in de avond als het feest losbarst. Doordat een visagiste met professionele producten werkt kan de bruid gedurende de dag haar happy tears laten gaan, heeft de fotograaf geen last van reflexie en kan ze los gaan op haar feest zonder dat dit invloed heeft op haar make-up. Daar heb ik als visagiste alle vertrouwen in maar het belangrijkste is dat de bruid dat ook voelt. Dan zou je zeggen de make-up is klaar, de visagiste kan naar huis. Ik probeer altijd te wachten met de finishing touch tot de bruid haar jurk aan heeft. Een klein beetje uit nieuwsgierigheid naar het eindresultaat maar vooral ook omdat ik 9 van de 10 keer al eerder naar boven wordt geroepen. Of omdat niemand weet hoe de jurk ook alweer gestrikt moet worden, of de moeder van de bruid is zo zenuwachtig dat ze haar zenuwen overbrengt op de bruid. Of de bruidegom is aangekomen en die voorzie ik snel van een poedertje zodat hij straks niet van de fotos af glimt. Of beneden zijn de corsages aangekomen en hoe zat dat ook alweer? De corsage wordt altijd links gedragen, bij de heren met het steeltje naar beneden, bij de dames met het steeltje naar boven. Zodra ik de laatste puntjes op de -i- heb gezet wens ik de bruid een fijne dag en beloof haar dat als ze in de avond een touch up nodig heeft ik geheel vrijblijvend komnaar haar toe kom. Dit durf ik te zeggen omdat ik nog nooit gebeld ben hiervoor!

Bij een fotoshoot is het een heel ander verhaal. Hier wordt de make-up afgestemd in eerste instantie weer op het doel van de shoot. Natuurlijk wordt er weer alleen maar met professionele producten gewerkt omdat in veel consumenten producten reflexie zit of minder pigmentatie waardoor de kleuren kunnen veranderen op beeld. Omdat een foto plat is werkt niet alleen de fotograaf met licht maar de visagiste brengt ook licht en schaduw aan in het gezicht. Samen spraak met de fotograaf is van groot belang om dimensie te krijgen in de foto. Wat is het licht wat gebruikt wordt, vanuit welke hoek wordt er gefotografeerd en wordt er reflexie gebruikt? En dan zou je denken het make-upje zit er op, de visagiste is klaar. Ik kan niet voor andere visagistes spreken maar dat is bij mij niet het geval. Mijn werk zit er pas op wanneer de make-up er weer af is. Gedurende de shoot stel ik het model op zijn/haar gemak (indien nodig) en poeder ik bij waar nodig. Maar er zijn zoveel meer aandachtspunten tijdens zo’n shoot, denk aan haartjes in het gezicht, bh bandjes die net onder een shirt vandaan komen, plooitjes in de kleding enz. Als visagiste kan ik ook op een afstand sturen, soms ziet een plaatje er heel anders uit op beeld dan in het hoofd van diegene die gefotografeerd wordt. Samen met de fotograaf sturen we het model naar het “juiste” plaatje. Diegene die met me hebben gewerkt kennen mijn uitspraken als “touwtje aan je kruin”, “lachen met je ogen”, “lange nek” en ik verzin hele verhalen om het model in de sfeer van de foto te brengen. Vaak met een reflexiescherm in m’n handen om de fotograaf te ondersteunen met het licht. Een goede fotograaf werkt het liefst uitsluitend met visagie, niet alleen voor ondersteuning tijdens de shoot maar het scheelt hem ook veel tijd bij het photoshoppen. En ook voor alle doeleinden, of het nu gaat om een fashionshoot met vrouwelijke modellen of een reclameshoot voor een vervoersbedrijf met uitsluitend mannen, een goede fotograaf zal altijd voorkeur hebben met een visagiste te werken.

Bijna iedere vrouw heeft tegenwoordig make-up in huis en op youtube staan diverse filmpjes met tips en tricks over het aanbrengen van make-up.  Maar als ik kijk naar deze filmpjes op youtube doen ze me denken aan de lessen waarin we travestie-make-up uitprobeerde. Het zware contouren gebruiken wij visagistes voor theater en tv maar zeker niet voor een dagelijkse make-up. De harde lijnen in het gezicht die de Kardashians gebruiken zijn leuk voor hun paparazzi fotos maar niet om gewoon mee op straat te gaan. Zij staan tenslotte bijna de hele dag in de schijnwerpers en dat is toch echt iets anders dan het daglicht wat wij vangen.

Een paar laatste tips:

  • Less is more!
  • Blijf dicht bij jezelf
  • Koop geen dure producten maar kijk eens naar de professionele producten (bv Make-up studio, Mac, Make-up Forever) vaak zijn deze even duur maar veel duurzamer.
  • Werk niet met teveel kleur en glitter maar blijf bij een basiskleuren pallet.
  • Blenden is het sleutelwoord voor een natuurlijke make-up

Succes xxx