Bridal trends 2016

Bridal trends 2016

Bruidskapsels en Bruids Make-up

Bruiden anno 2016 weten precies wat ze willen. Ze komen goed voorbereidt naar een proef voor haar en make-up. Qua make-up hoor ik vaak, ik twijfel over een make-up want ik draag altijd alleen maar mascara. Van binnen schiet ik dan vaak een beetje in de lach en denk: maar je loopt wel dagelijks in een trouwjurk met een sluier in je haar? Nee wat ik daarmee wil zeggen is dat ik vind dat het plaatje moet kloppen… En bij een mooie trouwjurk hoort een bruidsboeket, een mooie bruidegom en ook een mooi kapsel en mooie make-up. Maar voorop staat dat een bruid zeker zichzelf moet blijven en dit is dan de uitdaging van de make-up artist om goed te luisteren naar de wensen van de aanstaande bruid en haar net dat beetje extra te laten stralen op haar grote dag!

Qua kapsel komen ze vaak met plaatjes van Pinterest (ideaal om ideeën op te doen). Soms zijn de plaatjes niet haalbaar door structuur of lengte van het haar maar het is de kunst van een hairstyliste om goed te luisteren naar de bruid. Met de sfeer, de wensen van de bruid en de mogelijkheden met het haar gaat ze aan de slag.

Op dit moment zijn de trends, nonchalant opgestoken, braids (vlechten) op welke manier dan ook met als thema’s Bohemian en Ibiza. Maar dat neemt niet weg dat alle trends van de afgelopen jaren ook nog de revue passeren. Sommige bruiden hebben al van kinds af aan een beeld van hun trouwdag, een Sissi-jurk met een klassiek opgestoken kapsel, alles is mogelijk.

Waar een kapster een paar keer per jaar opsteekt voor een bruidskapsel of gala werkt een haarstyliste bijna wekelijks met haar op een fotoshoot of op een filmset. Hierdoor is ze op de hoogte van de laatste technieken en trends. Niet meer alleen met een rollerset of traditionele krultang maar een goede hairstyliste heeft een heel scala aan gereedschap. En ook voor Make-up geldt hier hetzelfde… Ik ben in eerste instantie schoonheidsspecialiste maar een aanvraag voor een bruidsmake-up kreeg ik hooguit 2 keer per jaar waardoor ik altijd weer onzeker was over de make-up en de producten. Als visagiste werk je niet met dezelfde merken als een schoonheidsspecialiste of drogisterij maar met professionele, specifieke producten en materialen. Een visagiste werkt door haar regelmaat dan ook altijd met verse producten en materialen. En daarin durf ik dan ook het verschil te maken met bv je brood, haal je dat voor je trouwdag bij de supermarkt of haal je het bij een bakker? Neem dit zeker in overweging bij je keuze en laat het niet alleen afhangen van het eventuele prijsverschil.

Onderstaande plaatjes zijn de favoriete van dit jaar en meerdere bruiden kwamen met dezelfde plaatjes naar een proef:

Braids Braids, nonchalant & Classic

kir-dugunu-icin-gelin-basi-modelleri-21 Nochalant Bohemian

classy-and-elegant-half-up-half-down-wavy-wedding-hairstyle Half-up twist of braid

a4a9d36b80dc7e1d943efa5e45e9c6ea Big Braid, nonchalant

BridalHair&Make-up

 

Weddingtrends anno 2016

Weddingtrends anno 2016

Trouwen kan tegenwoordig overal… En de locaties spelen hier mooi op in. 15 jaar geleden had je de keuze uit de kerk en het stadhuis en je feest werd gehouden in het lokale zalencomplex. Nu is er keuze uit kasteeltjes, ruïnes, kloosters, boerenschuren of lekker op het strand, de mogelijkheden zijn oneindig.

Nu kan je in de ochtend vertrekken naar de mooiste locaties waar alles voor de dag geregeld kan worden… Er kan hier getrouwd worden, gefeest, gegeten en de locaties zijn vaak zo mooi dat je ook voor de foto’s niet op pad hoeft. Vaak hebben de locaties een samenwerkingsverband met diverse bruidsspecialisten, qua bloemen, catering, fotograaf, styling, trouwambtenaar, visagiste en bruidstaart. Het bruidspaar hoeft hier niet voor te kiezen maar omdat deze specialisten ervaring hebben met de locatie is dit zeker een aanrader.

In alle rust wordt je mooi gemaakt. Waar je 15 jaar geleden in de ochtend naar de plaatselijke kapsalon ging gevolgd door een bezoek aan de schoonheidsspecialiste voor make-up moest je haasten naar huis om je joggingpak te verruilen voor je mooie jurk. Als je als bruid niet perse van uit huis wil trouwen is er op veel locaties de mogelijkheid om in de ochtend op locatie te starten met haar en make-up. Samen met je vriendinnen, zussen, moeder begin je de dag gezellig met tutten en aankleden. Soms onder het genot van een kopje koffie maar ook de prosecco zie ik regelmatig voorbij komen. Er wordt gelachen, gekletst, herinneringen opgehaald en de laatste puntje op de “i” gezet. De bruid kan hierdoor ontspannen beginnen aan haar grote dag.

Gezonde spanning is er altijd, komt iedereen op tijd, vinden ze m’n jurk mooi, gaan m’n schoenen niet knellen, gaat hij -ja- zeggen? Uit ervaring weet ik dat al deze onzekerheden wegvallen op het moment dat bruid en bruidegom elkaar in de ogen kijken… dan kan hun sprookje beginnen…

De ceremonie vindt dus ook plaats op de locatie, er kan getrouwd worden door een trouwambtenaar, vroeger een stoffige wethouder die een vast riedeltje afwerkte, tegenwoordig is de keuze reuze. Er kan zelfs gekozen worden om door een familielid getrouwd te worden…  Na de mooie plechtigheid, wanneer het bruidspaar het -ja-woord hebben uitgesproken en de ringen gewisseld is er tijd voor felicitaties en borrelen…

Omdat je de hele dag op dezelfde plek bent heb je vaak ook een vaste locatiemanager die bijna alle werkzaamheden van je ceremoniemeester uit handen neemt. Hij/zij houdt de tijdsplanning in de gaten en er kan makkelijk een beetje geschoven worden als bv de borrel iets uitloopt. Je hoeft niet steeds de tijd in de gaten te houden tijdens het diner om op tijd op je feestlocatie te verschijnen of de receptiegasten staan bij wijze van al voor de deur als je nog aan je dessert moet beginnen.

En dan de feestavond… Ook daar zijn de mogelijkheden oneindig. Waar je vroeger bij binnenkomst een snelle krabbel zetten in het gastenboek, wordt je tegenwoordig gevraagd een foto te nemen met een lijst, een polaroid of een ware Photobooth. De gasten krijgen direct een print, plakken deze in het gastenboek en schrijven er hun gelukswensen voor het bruidspaar bij. De gasten komen meteen gezellig binnen. Waar voorheen gestart werd met een openingsdans, trapt het bruidspaar nu vaak af achter de DJ-desk. Waar de familie voorheen gênante levenslopen voordroegen  wordt er nu vaak gekozen voor ander vermaak. Er worden typetjes ingehuurd, illusionisten, theater-obers, karikatuurtekenaars, alles voor een stukje entertainment voor de gasten.

Een bruiloft is tegenwoordig een ware belevenis waar een personal touch en vooral genieten de belangrijkste elementen zijn!

Enkele persoonlijke tips:

Locatie

Photo

Bruidshaar&makeup

Catering

Photobooth

Bloemen

Bruidstaart

100% Joy nieuwe stijl

100% Joy nieuwe stijl

Van schoonheidsspecialiste naar visagiste naar hairstyliste, altijd een hoofd vol creatieve ideeën en dus altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen.

Er werd me door bruiden heel vaak om tips en adviezen gevraagd omtrent hun trouwdag. In eerste instantie over fotografen, locaties en natuurlijk haar en make-up. Maar het viel me op dat er veel vraag was naar foto’s voor het gastenboek. Wel met een lijst of is een polaroid meer van deze tijd. De snorretjes, lipjes en hoedjes zijn erg hip maar ik begrijp van de bruiden dat ze hier enorme prijzen voor vragen. En dat maakte me nieuwsgierig…

Surfend over het internet naar prijzen en mogelijkheden werd ik steeds enthousiaster over het Photobooth-concept. Maar het werd me ook duidelijk waarom er prijzen voor stonden tussen de  € 450 en € 550. Bijna alle booths werkte met originele fotohokjes met professionele printers en camera’s en die moeten betaald worden… Dus verder googlen naar polaroids, al snel bleken deze inkoop zo duur te zijn dat er onmogelijk prijsafspraken te maken zijn vooraf. De conclusie kwam al snel dat het inderdaad een duur grapje wordt die photoooth…

En toch liet het me niet los, m’n hoofd bleef vol met ideeën die vaak eindigde in teleurstellingen omdat het financieel geen verschil maakte met de professionele fotohokjes. Maar ik bleef door zoeken naar mogelijkheden en kreeg in eerste instantie de kans om het uit te proberen op een groep 8 feestje. Met m’n Canon camera maakte ik van ieder kind 3 foto’s aan het begin van het feestje, daarna snel naar huis achter de computer. Daar stond een sjabloontje klaar waar ik de foto’s 1 voor 1 in plaatste, printen en net op tijd voor het einde van het feestje terug om de bedank-strookjes uit te delen. Een heleboel werk, een heleboel stress en niet de goede materialen dus dat ging hem niet worden.

Twee maanden later in oktober 2015 kreeg ik nog een kans op een bruiloft. Nu niet met m’n Canon camera maar met een Ipad, houder, statief,  app en een koffer vol zelfgemaakte props ging ik het nogmaals proberen. De gasten waren zo enthousiast en het voelde als m’n eigen feestje op dit grote trouwfeest. Tot mijn Ipad uit de houder viel… Heel het scherm aan diggelen maar gelukkig kon ik (met wat kleine glasscherfjes in mn vingertoppen) nog door met fotograferen. Na afloop van de bruiloft werden de foto’s op Facebook geplaatst en de reacties waren overweldigend. Er waren nog zeker verbeterpunten, de props die ik had geplastificeerd weerkaatste op de foto en er moest natuurlijk een nieuwe Ipad komen.

In december mocht ik bij Dongen Ice op de 2 grote feestavonden mijn Photobooth promoten. Met een nieuwe Ipad onder de arm, nieuwe props in m’n koffer, een eigen backdrop en een hele lieve vriendin aan m’n zij fotografeerde we alle gasten van de Deutsche en Hollandse avond van DongenIce. En ook hier waren de reacties zo overweldigend. De uploads op Facebook werden in grote getalen geliked en geshared en de Photobooth van 100% Joy was een feit.

Tot de eerste aanvraag kwam met direct printen. 800 gasten op een feest van Amarant in de Koepelhal in Tilburg. In deze doelgroep is Facebook geen optie dus moesten er prints komen. En “dat kan ik niet” was geen optie. Dus op zoek naar de beste printers voor onze Booth. Ik had gelukkig nog even de tijd om alles goed te overwegen want als ik het doe wil ik het goed doen en anders niet. En daar stonden we met drie man sterk, een gezellige backdrop, een koffer vol props en 2 nieuwe printers… 4 uur lang stond er een rij voor onze booth, ze maakte er echt een feestje van. Wat begon bij het uitzoeken van de props, het op de foto gaan tot het moment dat ze de prints in handen kregen. Het was een genieten van begin tot eind.

In korte tijd werd ik door de omstandigheden en aanvragen gedwongen het tot in de puntjes in orde te hebben. En dat is gelukt! En wat is het dan een beloning dat iedereen enthousiast is, of het nu gaat om een bruiloft, een zakenborrel, een opening, een 80ste verjaardag, een communiefeest of een hockeyfeest… De reacties zijn iedere keer weer zo positief en overweldigend. De afgelopen maand hebben we naast de Photobooth Share en Photobooth Print nog een derde Photobooth er aan toegevoegd; de Smile, Print en Paste. waarbij de gasten op de foto gaan, de strips worden per 2 geprint, eentje voor de gast en de tweede wordt direct in een gastenboek geplakt waarbij de gasten dan een persoonlijk woordje voor kunnen schrijven voor de jarige of het bruidspaar. Dit resultaat wordt ontvangen als een prachtig kado en een mooie herinnering!

Maar m’n ideeën zijn nog lang niet op! En deze booth geeft me de mogelijkheid om steeds te vernieuwen en steeds op zoek te gaan naar manieren om de booth aan te passen aan de wensen van de klant. Dus wie weet wat er nog allemaal komen gaat?

 

 

Eerste Blog

Eerste Blog

Eindelijk daar is dan mijn eerste blog…

Al enige tijd heb ik het gevoel dat ik zoveel met jullie wil delen en hoe gaat dat makkelijker dan via een blog. Ik kan jullie natuurlijk ook uitnodigen voor een kopje koffie maar dan kom ik niet meer aan werken toe en heb ik ook weinig meer te vertellen.

Want mijn werk is mijn passie…                                                                                                                                                                   Wat nu ruim 10 jaar geleden begon met een allround opleiding Make-up Artist & Hairstyliste is nu uitgegroeid tot 100% Joy. Na jaren heel actief bezig te zijn geweest met mijn portfolio opbouwen weet ik nu waar ik voor sta, waar mijn talent zit, mijn kracht en mijn valkuilen. Zoveel verschillende opdrachten in TV, Film, Fashion, Fotografie, Toneel hebben me steeds een stukje dichter bij mezelf gebracht.

Mijn grootste valkuil was al die jaren m’n talent omdat ik dacht, ik doe maar wat, vandaag of morgen val ik door de mand! Tot ik dit uit durfde te spreken en ontdekte dat zoveel mensen uit het vak dit gevoel met me delen. Of het nu gaat om acteurs, actrices, zangers, showmasters en zeker niet te vergeten de modellen! Maar ook de regisseurs, fotografen, art-directors, setdressers en dus ook de make-up artists en hairdressers. En dat omdat we werken vanuit ons talent, iets wat we in ons hebben… Omdat we werken vanuit ons gevoel en creativiteit. Door dit te delen met collega’s durfde ik steeds meer te vertrouwen op mijn talent en kon ik me steeds meer richten op wat mij anders maakte dan andere visagistes.

De opdrachten brachten me op veel verschillende plekken, van de Gouden Kooi, Koffietijd, WTC Amsterdam, Filmset in Valencia, Life for you, lang weekend draaien op een kasteel in Poeke (Belgie), Ik hou van Holland, de keuken van Roy Donders, op de slaapkamer van de bruid en de bezemkast van een fotostudio enz enz. Ik ontmoette zoveel verschillende mensen, Inge Ipenburg, Tim Murck, Hanah Hoekstra, Joep Sertons, Bartho Braat, Roy Donders, Katarina Justic, Kenneth Herdigein, Guido Weijers, Jochem ten Haaf, Maaike Bakker, Gerard Joling, Gijs Scholte-van Aschat, Hetty Heyting, Joost Buitenweg, Senna Borsato, Ben Kramer, Casper van Bohemen, Carlo Boshardt, Frans Bauer, Ricardo Blei, Frederik de Groot, Willem de Voogd, Raymi Sambo, Pamela Teves, Chrisje Comvalius en alle die ik vergeet 😉 En al deze mensen en al deze plekken hebben me sterker gemaakt, zekerder van m’n kunnen en krachtiger in m’n vak.

Door deze ruim 10 jaar ervaring opdoen op alle facetten van mijn vak weet ik wat ik wil met mijn talent, wie ik ben als visagiste en waar ik naar toe wil in de toekomst. M’n hart ligt bij de bruidjes, rust brengen op de voor hun belangrijkste dag van hun leven, ze laten stralen van de ochtend tot de avond, ze alle zorgen ontnemen over hun uiterlijk en zelfs nog even snel assisteren bij het dichtknopen van de jurk of opspelden van de corsages. En iedere keer voelt het weer zo bijzonder om onderdeel te zijn van zo’n intiem moment in hun leven….

Eind vorig jaar besloot ik mijn schoonheidssalonsalon, make-up en hair allemaal samen te brengen onder 1 naam: 100% Joy!               Dat bracht me niet alleen een nieuwe website en uitstraling maar zeker ook nieuwe motivatie… 100% Joy is 100% ik in alles wat ik doe. Of het nu gaat om een gezichtsbehandeling, een make-up advies, een bruidskapsel of op een filmset… Dit alles “op z’n Joyce” Maar het bracht me ook ideeën en ruimte voor nieuwe dingen…. Maar daarover in een volgende blog meer.